Pasjansgry.pl
Pomoc
Wyniki
Nowa
Menu
Opcje
Piki Runda: 0

Piki

Typ gry: Gra karciana
|
Liczba graczy:4

Jak grać w Piki?

Piki to gra dla czterech graczy polegająca na zbieraniu lew. Ty (brązowa małpka) i Twój partner bot (żółty ptak) jesteście jedną drużyną. Druga drużyna składa się z pozostałych dwóch botów (niebieskiej wydry i czerwonego lisa).


Najwyższą kartą jest As, a najniższą 2. Piki są zawsze kolorem atutowym. Oznacza to, że każda karta pikowa pokonuje każdą kartę nie będącą pikiem, niezależnie od jej rangi.


Gra Piki składa się z kilku rund. Każda runda podzielona jest na dwa etapy: deklarowanie i rozgrywkę. Każda runda składa się z 13 tur (zwanych także lewami).
Pierwszy gracz wyznaczany jest losowo.

Deklarowanie

Po rozdaniu kart, każdy z graczy przegląda swoje karty i oznajmia ile lew weźmie w danej rundzie - nazywa się to deklarowaniem. Pierwszy gracz deklarujący w pierwszej rundzie wyznaczany jest losowo. W kolejnych rundach pierwszą osobą deklarującą jest kolejna osoba po lewej stronie (zgodnie zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Po oznajmieniu deklaracji, nie można jej już zmienić.


Celem gry każdej drużyny jest wygranie tylu lew, ile zadeklarowali razem jej członkowie.


"Zerowa deklaracja" to deklaracja wzięcia 0 lew. Gracz deklarujący zero szacuje, że podczas rundy nie weźmie żadnej lewy. Istnieje dodatkowa premia za udaną i kara za nieudaną deklarację zerową. Drużyna nadal musi wygrać tyle lew, ile zadeklarował partner osoby, która deklaruje zero. Jeśli osoba szacująca, że nie weźmie żadnej lewy, wygra chociaż jedną - deklaracja zerowa jest przegrana.

Rozgrywka

Po deklaracjach rozpoczyna się rozgrywka. W każdej rundzie jest 13 lew. Pierwszy deklarujący gracz rozpoczyna rundę i może zagrać dowolną kartę poza pikiem. Gracze rozgrywają karty po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy gracz musi zagrać kartę tego samego koloru, co gracz rozpoczynający, jeśli ją posiada. Jeśli nie - może zagrać dowolny kolor, również pik.


Po zagraniu pierwszej karty pikowej, piki zostają "przełamane". Gracz może zagrać kartę pikową dopiero po przełamaniu pików, chyba że w grze pozostały tylko piki.


Jeśli w danej lewie zagrana została karta pikowa, gracz, który zagrał najwyższą kartę w tym kolorze wygrywa lewę. Jeśli pik nie został zagrany, wygrywa gracz, który zagrał najwyższą kartę koloru atutowego. Gracz, który zebrał lewę rozpoczyna następną turę.

Punktacja

  • Drużyna, która zebrała co najmniej tyle lew, ile w sumie zadeklarowali jej gracze na początku tury otrzymuje liczbę punktów równą dziesięciokrotności wartości ich deklaracji.
  • Każda dodatkowa lewa ponad zadeklarowaną powoduje utratę 1 punktu - jest to tzw. bagaż. Jeśli tych lew jest 10 lub więcej, danej drużynie odejmowane jest 100 punktów, a każdy bagaż ponad 10 przenoszony jest do kolejnego cyklu 10 bagaży.
  • Drużyna, która nie wzięła tylu lew, ile zadeklarowała traci dziesięciokrotność swojej deklaracji.
  • Pomyślna deklaracja zerowa przynosi drużynie 100 punktów, lecz nieudana - odejmuje 100. Są to punkty dodatkowe ponad te zebrane lub utracone w związku z licytacją partnera gracza deklarującego zero.
  • W naszej wersji gry, jeśli deklaracja zerowa się nie powiedzie, lewy zebrane przez gracza, który nieudanie zadeklarował zero przechodzą na konto jego partnera. Wszystkie nadprogramowe lewy (bagaże) zebrane ponad deklarację nadal powodują odejmowanie odpowiedniej liczby punktów.
  • Sytuacja, w której drużyna wygrywa wszystkie 13 lew w rundzie nazywana jest "Boston".
  • Drużyna, która zdobędzie 500 punktów lub będzie miała wyższy wynik ponad 500 punktów, wygrywa całą grę.

Wskazówki

  • Najlepszą strategią deklarowania dla osób początkujących jest deklarowanie 1 dla każdego Asa, który nie jest pikiem i 1 dla każdego wysokiego pika (As, Król, Dama, Walet i 10). Króle kolorów innych niż pik czasem pozwalają wziąć lewę, jeśli gracz ma kilka kart tego koloru.
  • Jeśli Twoja drużyna deklaruje zero, najwyższym priorytetem powinna być ochrona zerowej deklaracji, ponieważ jej niepowodzenie przynosi najwięcej strat w punktach.
  • Jeśli Twój partner zadeklarował zero możesz być zmuszony do poświęcenia kilku najlepszych kart, aby ochronić partnera przed wzięciem lewy - zadeklaruj mniej niż zrobiłbyś to normalnie.
  • Nie deklaruj zero, jeśli masz ewidentnie wygrywające karty na ręku - zwłaszcza Asa pik.
  • Nie deklaruj zero, jeśli Twój partner już to zrobił - praktycznie niemożliwe jest uniknięcie wzięcia jakiejkolwiek lewy przez drużynę w danej rundzie.
  • "Ustawianie" przeciwników, czyli powstrzymanie ich przed osiągnięciem swojej licytacji może być warte wzięcia jednego czy dwóch bagaży.
  • Jeśli przeciwnik zadeklarował zero będzie chciał za wszelką cenę uniknąć wzięcia lewy. Może to pozwolić Ci łatwo zbierać lewy - możesz spróbować zadeklarować więcej niż normalnie.

Poziomy trudności

  • Twój partner zawsze używa najbardziej zaawansowanych strategii, poziom trudności wpływa tylko na grę przeciwników.
  • Łatwy: przeciwnicy będą używać początkujących strategii przy deklaracji - 1 za każdego Asa i Króla nie pikowego plus 1 za każdego wysokiego pika (od 10 do Asa).
  • Średni: przeciwnicy zastosują bardziej rozbudowaną strategię deklaracji - oszacują dodatkowe możliwości wygrania lub stracenia lew, wezmą także pod uwagę deklaracje pozostałych graczy.
  • Trudny: przeciwnicy zapamiętają, jakie karty rozgrywał każdy z graczy, aby wydedukować, jakie karty zostały w grze, poziom ten będzie dopracowywany z czasem dzięki nowym strategiom.
Pasjansgry.pl
   
© 2022-2024 Pasjansgry.pl, Wszystkie prawa zastrzeżone
Ładowanie kart...
Wrócić do strony głównej?
Nowa Gra
Pasjans
Pająk
Gry
karciane
Klasyki
Freecell
Jukon
40
Rozbójników
Piramida
Pauza w grze
Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Nazwa użytkownika
E-mail
Hasło
Potwierdź hasło
Masz już konto? Zaloguj się tutaj
Rejestracja
Witaj z powrotem!
Nazwa użytkownika
Hasło

Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Zaloguj
Pasjans Wszędzie!
Sprawdź naszą nową aplikację
Kliknij na ikonę lub zeskanuj kod QR swoim telefonem [ ? ]Dla iPhone'ów - odblokuj telefon, otwórz aparat i przytrzymaj blisko kodu QR. Dla Androida - jeśli nie posiadasz czytnika kodów QR, odwiedź stronę z przeglądarki i kliknij w baner!
Aplikacja Pasjans w App Store
 
Aplikacja Pasjans w Sklepie Play