Klasyczny Freecell rozgrywany jest jedną talią zawierającą 52 karty. Jest to modyfikacja pasjansa nazywanego Baker's Game. Jedyną różnicą jest to, że we Freecell stosy układane są naprzemiennie kolorami (czarne-czerwone), a w Baker's Game są jednokolorowe.
Prawie każda gra Freecell posiada rozwiązanie. Rzadkim przykładem rozdania, które uważane jest za nie do rozwiązania jest rozdanie nr 11982 z wersji na Windows 95. Możesz rozegrać tę grę wybierając ją w górnym menu (wybierz Gry numerowane).
Zarówno wartości, jak i kolory kart maja we Freecell znaczenie. Stosy układa się od najniższych do najwyższych kart - od Asa, przez Dwójki, Trójki i tak dalej aż do Waleta, Damy i na końcu Króla.
Wynalezienie Freecell przypisuje się Paulowi Alfille. Pracując na Uniwersytecie Illinois, zaprogramował pierwszą skomputeryzowaną wersję gry w 1978 roku. Początkowo gra miała kilka różnych wariantów. Najpopularniejszą obecnie graną wersją jest wersja klasyczna.
Celem gry Freecell jest zbudowanie wszystkich czterech stosów kart w 4 kolorach na polach bazowych, każdy w kolejności od Asa do Króla.
Na początku rozgrywki wszystkie 52 karty zostają rozdane odkryte na Planszę, w 8 kolumnach. Pierwsze cztery kolumny zawierają po 7 kart, kolejne 4 - po 6 kart.
Karta może być przenoszona przez gracza tam i z powrotem po planszy i do komórek. Dowolna karta może zostać przeniesiona do pustej komórki.
Przy przenoszeniu kart z komórki na planszę, można ją położyć jedynie w pustej kolumnie lub na karcie, która jest oczko wyższa od przekładanej karty i przeciwnego (czarnego lub czerwonego) koloru. Np. Czwórka Pik może zostać przeniesiona z komórki na Piątkę Kier lub Piątkę Karo znajdujące się na wierzchu stosu. Zauważ, ze Król, mając najwyższą wartość, nie może być przeniesiony na żadna kartę.
Karta może zostać przeniesiona z komórki lub wierzchu stosu na Pole bazowe, jeśli jest to As, który rozpoczyna budowanie stosu lub kolejna w kolejności karta danego koloru, co powiększa stos. Można także przenieść kartę z pola bazowego do komórki.
Poukładany stos to stos kolejnych kart w naprzemiennych kolorach, z kartą o najniższej wartości na wierzchu stosu. Np. od dołu do góry poukładanym stosem składającym się z trzech kart będzie Dwójka Karo, Trójka Trefl i Czwórka Kier.
Gracz może przenosić jedną kartę na raz. Jeżeli jednak odpowiednia liczba kolumn i komórek jest pusta, poukładany stos jednej lub więcej kart może zostać przeniesiony na inny stos lub do pustej kolumny na raz. Liczy się to jako jeden ruch.
Oto kilka wskazówek, jak wygrać grę Freecell:
Ekran gry składa się z 3 części.
W górnej lewej części znajdują się 4 komórki. Są to miejsca do przechowywania jednej karty na raz.
W dolnej prawej części znajdują się cztery pola bazowe. Tutaj budowane są jednokolorowe stosy kart od Asa do Króla.
W środku znajduje się Plansza, Składa się z 8 kolumn, każda z nich może być pusta lub zawierać jedną lub więcej kart, w zależności od stanu zaawansowania gry.