Pasjans Canfield to gra karciana rozgrywana standardową talią zawierającą 52 karty. W niektórych krajach znany jest pod nazwą Pasjans Demon.
Według szacunków programu do rozwiązywania problemów około 70% rozdań Canfielda posiada rozwiązanie. Jednak graczom nie idzie tak dobrze.
Dla losowych gier, gracz jest w stanie wygrać tylko 1 na 14 rozgrywek. Oczywiście korzystając z opcji cofania i rozgrywając tylko wcześniej wygrane rozdania można osiągnąć lepszy wynik.
Legenda mówi, że Pasjans Canfield został opracowany w latach 90' XIX wieku i został nazwany od swojego twórcy, Richarda Canfielda, który wzbogacił się znacząco na stworzeniu gry. Niestety nie wiadomo do końca, czy historia ta jest prawdziwa, czy też nie.
Celem Pasjansa Canfield jest przeniesienie wszystkich kart na Pola bazowe.
Pasjans Canfield rozgrywany jest standardową talią zawierającą 52 karty.
Na początku rozgrywki 13 kart rozdawanych jest na stos rezerwowy i tylko wierzchnia karta jest w nim widoczna. Na Pole bazowe po lewej stronie trafia jedna odkryta karta, nazywana kartą bazową. Następnie cztery odkryte karty rozdawane są na Planszę, po jednej do każdej kolumny. Pozostałe 34 karty trafiają zakryte do Puli.
Wartość karty bazowej determinuje początkową wartość dla wszystkich pól bazowych.
Ta gra pozwala na odwracanie kolejności układania kart.
Stosy na Planszy budowane są malejąco, więc odwrócenie kolejności pozwala położyć Króla na Asa przeciwnego koloru. Jednak na polach bazowych stosy budowane są według wzrastającej wartości, więc tam można położyć Asa na Króla tego samego koloru.
Na Planszy karty mogą być układane malejąco, naprzemiennie kolorami. Dowolna liczba kart może być przeniesiona z jednego stosu na inny. Gdy kolumna zostaje opróżniona, tak długo jak stos rezerwowy nie jest pusty, miejsce jest automatycznie wypełniane wierzchnią kartą rezerwową. Jednak, jeśli stos rezerwowy jest pusty, dowolna karta może zostać przeniesiona do pustej kolumny.
Jeśli ruch jest dozwolony, kartę można przenieść na Planszę ze stosu rezerwowego, stosu zrzutu lub Pola bazowego. Karta może zostać przeniesiona na Pole bazowe ze stosu rezerwowego, stosu zrzutu lub z Planszy. Jeśli karta ma taką samą wartość, jak karta bazowa, rozpoczyna wtedy nowy stos, w innym przypadku musi rozbudowywać stos już istniejący na polu bazowym.
Gdy gracz uzna, że jest to niezbędne, może rozdać kartę z Puli, aby zmienić wierzchnią kartę na stosie zrzutu. Zwykle zagrywa się ten ruch, gdy nie ma więcej ruchów do wykonania, lecz niekoniecznie. Canfield zezwala na dowolną liczbę przejść przez pulę, więc gdy stos jest pusty, jedno kliknięcie resetuje go.
Oto siedem wskazówek, jak wygrać grę Canfield:
Ekran gry składa się z 5 części.
Plansza umiejscowiona jest w centrum lekko po prawej stronie ekranu. Składa się z 4 nieoznaczonych kolumn. Każda z nich zawiera nachodzące na siebie pionowo karty - jedną lub więcej. Może być też pusta pod koniec rozgrywki.
Pola bazowe znajdują się tuż pod Planszą. Poziomo składają się z 4 trójkątów. Każdy z nich to Pole, na którym budowany jest malejący stos kart.
Stos rezerwowy mieści się po lewej stronie Planszy. Składają się na niego pionowo nachodzące na siebie karty, z których tylko wierzchnia jest widoczna dla gracza i można ją zagrać. Na stos rezerwowy nie można przenosić żadnych kart.
W górnym lewym rogu znajduje się Pula i Stos zrzutu. Razem tworzą zapas kart, które mogą zostać włączone do gry pojedynczo.
Pula stanowi zapas kart, które zostaną włączone do rozgrywki wraz z postępem gry. Tworzą ją złożone i odwrócone karty. Stos zrzutu znajduje się bezpośrednio po prawej stronie Puli.
Gdy gracz kliknie na Pulę, w której znajdują się karty, 3 z nich (lub mniej, jeśli została 1 lub 2) zostają rozdane na Stos zrzutu. Karty tam są zawsze odkryte, ale tylko 3 ostatnie (albo 1 lub 2, które pozostały w Puli) będą widoczne dla gracza. Tylko wierzchnią kartę ze Stosu zrzutu można włączyć do gry.
Dozwolona jest dowolna liczba przejść przez Pulę. Aby zresetować pustą Pulę należy na nią kliknąć. Spowoduje to, że karty ze Stosu zrzutu z powrotem przeniosą się zakryte do Puli. W żaden inny sposób nie można umieścić kart w Puli.