Briscola to bardzo popularna gra karciana polegająca na braniu lew, która powstała we Włoszech. Można w nią grać od 2 do 6 graczy i jest bardzo łatwa do nauczenia.
W Chorwacji, Słowenii i Czarnogórze istnieje odmiana zwana Briškula, w Portugalii odmiana tej gry nazywa się Bisca, a także Sueca, która jest odmianą dla 4 graczy.
Nasza wersja gry to tradycyjna włoska odmiana Briscola dla 2 graczy.
Tradycyjnie w Briscolę gra się talią włoskich kart. Talia składa się z 40 kart podzielonych na monety (kier), miecze (pik), maczugi i kielichy (karo).
Nasza gra oferuje wybór talii francuskich, włoskich i hiszpańskich.
Oboje graczy otrzymuje po 3 karty. Karta Briscola (atu) jest wybierana losowo z talii i wykładana wierzchem do góry, będzie to jednocześnie ostatania karta rozdawana z talii.
Gra rozpoczyna się od tego, że jeden z graczy zagrywa kartę, a drugi odpowiada swoją kartą. Można zagrać dowolną kartę, obaj gracze nie muszą podążać za kolorem ani rangą. Zwycięzca otrzyma sumę punktów z obu kart i w następnej turze będzie grał jako pierwszy.
Na koniec rundy obaj gracze muszą dobrać kartę ze stosu, aby zawsze mieć 3 karty na ręku, aż do wyczerpania stosu.
Oto wszystkie karty do gry uporządkowane od najwyższej do najniższej rangi wraz z odpowiadającymi im punktami:
Karta | Punkty |
---|---|
As | 11 |
Trójka | 10 |
Król | 4 |
Dama | 3 |
Walet | 2 |
Siódemka | 0 |
Szóstka | 0 |
Piątka | 0 |
Czwórka | 0 |
Dwójka | 0 |
Kto wygrywa rundę:
Na przykład:
Kartą Briscola jest trójka kier.
Gracz 1 gra królem pik, gracz 2 gra waletem kier.
Gracz 2 wygra lewę, ponieważ karta w kolorze Briscola zawsze bije kartę inną niż Briscola.
Gracz 2 otrzyma 6 punktów, ponieważ król jest wart 4 punkty, a walet jest wart 2 punkty.
Kiedy wszystkie karty zostaną rozegrane, wygrywa gracz, który zebrał 61 lub więcej punktów. Gra kończy się remisem, jeśli obaj gracze mają 60 punktów.
Uwaga: w tej grze, jak i we wszystkich innych grach na naszej stronie, komputer nigdy nie będzie podglądał kart gracza, nawet na wyższych poziomach trudności.
Zapamiętaj, które karty zostały zagrane i wykorzystaj to na swoją korzyść. Przykładowo, jeśli nie zagrano niektórych asów - załóż, że przeciwnik może je posiadać.
Możesz trzymać karty o dużej wartości i czekać na odpowiedni moment, aby nimi zagrać, nawet za cenę utraty części punktów.
Karta Briscola znajdująca się na dole stosu zostanie rozdana graczowi, który przegrał przedostatnią turę.
Czasami możesz zdecydować, czy chcesz stracić turę pod koniec gry, aby móc zdobyć ostatnią kartę Briscola. Upewnij się, że jesteś przygotowany na ostatnie 4 tury.