Pasjansgry.pl
Pomoc
Wyniki
Nowa
Menu
Opcje
Belote Runda: 0

Belote

Typ gry: Gra karciana
|
Liczba graczy:4

Jak grać w Belote?

Belote to zabawna, strategiczna gra karciana dla czterech graczy polegająca na braniu lew.
Belote została wynaleziona około 1920 roku we Francji i nadal uważana jest tam za jedną z najpopularniejszych gier karcianych.

Ty (brązowa małpka ) i Twój partner (żółty ptak ) rywalizujecie z przeciwnikami (czerwonym lisem i niebieską wydrą ).

Gra rozgrywana jest talią złożoną z 32 kart: karty od siódemek do Asa w każdym z czterech kolorów. Ważne jest, aby pamiętać, że ranga i wartość kart mogą się różnić w zależności od ich koloru!

Przejdźmy do szczegółów, jak to działa.

W Belote jeden kolor staje się kolorem "atutowym", przewyższając wszystkie inne kolory. Karty atutowe wygrywają lewy przeciwko kartom o wyższej randze z innych kolorów.

Wybór i zagrywanie atutów ma kluczowe znaczenie w grze. Na przykład Walet (J) zdobywa 2 punkty w zwykłym kolorze, ale aż 20 punktów w kolorze atutowym.


Zwykłe Kolory Kolor atutowy
Ranga Wartość Ranga Wartość
A 11 J 20
1010914
K 4 A 11
Q 31010
J 2 K 4
90 Q 3
8080
7070

Dowiedzmy się więcej o rozgrywce!

Belote składa się z wielu rund, z których każda zaczyna się od części "licytacji", po czym przechodzi się do części polegającej na braniu lew.

Handel i Licytacja

Rozdający tasuje karty i rozdaje po pięć każdemu z graczy. Kolejna karta w talii odkrywana jest dla wszystkich.

Decyzja, aby wziąć odkrytą kartę lub spasować podejmowana jest przez gracza po lewej stronie rozdającego. Jeśli gracz weźmie kartę, ten kolor staje się automatycznie kolorem atutowym w tej rundzie. jeśli spasuje, wybór należy do kolejnego gracza.

Jeśli wszyscy gracze powiedzą 'Pas', każdy otrzyma kolejną szansę, aby wziąć odkrytą kartę. Jednak tym razem gracz, który weźmie kartę możed wybrać dowolny kolor, jako atutowy, poza kolorem odkrytej karty.

Jeśli wszyscy czterej gracze ponownie spasują, talia jest zbierana, tasowana i ponownie rozdawana przez tego samego gracza.

Gdy gracz weźmie odkrytą kartę, kolor ten zostaje kolorem atutowym w tej rundzie. Gracz, który wziął kartę, dostaje dwie kolejne karty z talii, a pozostali gracze - trzy, tak aby każdy miał na ręku osiem kart.

Deklarowanie

Niektóre karty mogą tworzyć specjalne kombinacje, które dają dodatkowe punkty. Są to tak zwane deklaracje. Istnieją trzy rodzaje deklaracji:

  • Kareta: Dzieje się tak, gdy masz cztery karty o tej samej wartości, takie jak cztery walety lub cztery asy. Kareta jest warta różną liczbę punktów w zależności od wartości kart:

    • Cztery walety: 200 punktów
    • Cztery dziewiątki: 150 punktów
    • Cztery asy, króle, damy lub dziesiątki: 100 punktów

    Cztery ósemki i siódemki nie są liczone jako kareta i nie przynoszą punktów.

  • Sekwensy: Dzieje się tak, gdy masz trzy lub więcej kart tego samego koloru z rzędu, na przykład walet-dama-król-as kier lub siedem-osiem-dziewięć pik. Karty są uszeregowane od siódemki (najniższy) do asa (najwyższy).

    Sekwens jest wart różną liczbę punktów w zależności od tego, z ilu kart się składa:

    • Pięć kart: 100 punktów
    • Cztery karty: 50 punktów
    • Trzy karty: 20 punktów
  • Belote-rebelote: Gdy posiadasz króla i damę koloru atutowego. Warte są 20 punktów.

Oprócz belote-rebelote, deklaracje każdego gracza są ogłaszane, gdy zagrywa on swoją kartę w pierwszej lewie rundy.

Jeśli masz belote-rebelote, mówisz "belote" zagrywając króla lub damę atu i "rebelote", gdy zagrywasz drugą kartę z tej pary.

Jedna karta może mieć udział w więcej niż jednej deklaracji.

Kto otrzymuje punkty za deklaracje?

Tylko jedna drużyna otrzymuje punkty za swoje deklaracje (poza belote-rebelote): ta, która ma najsilniejszą deklarację. Druga drużyna nie otrzymuje zadnych punktów za deklaracje.

Na koniec rundy dodajesz punkty za deklaracje swojej drużyny do swojego wyniku.

Belote-rebelote zawsze dodawane jest do wyniku, niezależnie od tego, kto miał najsilniejszą deklarację.

Jak ocenić, która deklaracja jest najsilniejsza?

Kareta jest zawsze lepsza od dowolnej sekwencji. Jeśli obie drużyny posiadają karety, wygrywa ta z karetą o wyższym wyniku (np. kareta Dziewiątek jest silniejsza niż kareta Króli). Jeśli wynik jest ten sam, wygrywa kareta z kart o wyższej wartości (np. kareta Asów jest silniejsza od karety Króli).

W przypadku, gdy obie drużyny mają sekwensy identycznej długości, wygrywa drużyna z kartami o wyższej wartości (np. sekwens 10-J-Q jest silniejszy od 8-9-10). Jeśli wartości kart są takie same, a jeden z sekwensów jest z koloru atutowego, wygrywa ten ostatni. Jeśli żaden z sekwensów nie jest koloru atutowego, wygrywa drużyna, której zawodnik zagrywał jako pierwszy w tej rundzie.

Jeśli posiadasz sekwens z więcej niż pięciu kart, pokazujesz jedynie pięć najwyższych kart z niego.

Faza zbierania lew

Teraz zaczyna się prawdziwa zabawa! W każdej rundzie jest osiem lew. Oto jak to działa:

  • Gracz po lewej stronie rozdającego zaczyna zagrywając dowolną karte. nazywana jest ona wiodącą kartą, a jej kolor wiodącym kolorem.
  • Pozostali gracze, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, po kolei zagrywają karty. Gracz musi zagrać kartę wiodącego koloru, jeśli taką posiada.
  • Jeśli nie ma karty wiodącego koloru, musi zagrać kartę w kolorze atutowym, jeśli ją posiada. Kolor atutowy to ten, który został wybrany w fazie licytacji. Na przykład, jeśli wiodącym kolorem jest kier, a kolorem atu karo, a gracz nie posiada kierów, musi zagrać karo.
  • W przypadku, gdy musisz zagrać atu, a ktoś przed Tobą zagrał już kartę tego koloru, musisz zgarać wyższą kartę atu, jeśli taką posiadasz. Na przykład, jeśli inny gracz zagrał 9 atu, a Ty posiadasz Waleta atu, musisz go zagrać. nazywa się to przebijaniem.
  • Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy Twój partner z drużyny już wygrywa lewę. W tym przypadku nie musisz przebijać, możesz zagrać atut o niższej wartości.
  • Gracz, który zagrał najwyższą kartę w kolorze prowadzącym lub najwyższą kartę atutową, wygrywa lewę.
  • Gracz, który wziął lewę, rozpoczyna następną turę.

Punktacja

Nadszedł czas, aby policzyć swoje punkty i zobaczyć, kto wygrał! Oto jak to działa:

  • Wynik rundy to suma punktów zebranych lew i punktów deklaracji, liczonych osobno.
  • Każda drużyna podlicza punkty za zebrane lewy. Drużyna, która zebrała ostatnią lewę w partii otrzymuje "Bonus za ostatnią lewę", dodatkowe 10 punktów.
  • Drużyna, która wzięła pierwszą odkrytą kartę z początku rozgrywki, anzywana jest "Biorcami". Biorcy muszą zebrać przynajmniej tyle samo punktów, co drużyna przeciwna. Jeśli im się uda, obie drużyny otrzymuja punkty za lewy zebrane podczas gry.
  • Jeśli jednak biorcy zbiorą mniej punktów niż oponenci, tracą wszystkie punkty, a przeciwnicy otrzymują wszystkie punkty za zebran lewy.
  • Pamiętaj, że biorcy musza zebrać przynajmniej tyle samo punktów trick points (za lewy i bonus za ostatnią lewę) co ich przeciwnicy, bez brania pod uwagę punktów za deklaracje i bonusu belote-rebelote.
  • Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 162 (152 za zwykłe lewy + 10 za zebranie ostatniej), co oznacza, że aby biorcy nie stracili punktów za swoje lewy, musza zebrać minimum 81 punktów.
  • Szczególny przypadek ma miejsce, gdy drużyna wygrywa wszystkie lewy w danej rundzie. Niezależnie od tego, czy byli biorcami, czy nie, otrzymują 90-punktową premię zwaną "Kapot" oprócz punktów za lewę i premię za ostatnią lewę. Daje to 252 punkty.
  • Poza punktami za wzięte lewy, drużyna, która miała najsilniejszą deklarację otrzymuje punkty za deklaracje, podczas gdy przeciwnicy nie otrzymują żadnych.
  • Drużyna, która zadeklarowała belote-rebelote otrzymuje dodatkowe 20 punktów, niezależnie od wszystkich innych bonusów.

Określanie zwycięskiej drużyny

Gra toczy się do momentu, gdy jedna z drużyn osiągnie docelowy wynik (501, 701 lub 1001), co oznacza, że została zwycięzcą.

Jeśli obie drużyny przekroczą docelowy wynik w tym samym czasie, wygrywa drużyna z większą liczbą punktów. Jeśli obie drużyny mają taką samą liczbę punktów, rozgrywana jest kolejna runda w celu wyłonienia zwycięzcy!

Pamiętaj, że Belote to gra strategiczna! Uważnie przyjrzyj się kartom na ręku, miej oko na przeciwników i mądrze zagrywaj karty.

Teraz możesz cieszyć się grą! Miłego grania!

Wskazówki i strategie

  • Uważnie przestudiuj karty na ręce, zanim zaakceptujesz licytację i weźmiesz odkrytą kartę. Brak wystarczającej liczby punktów może doprowadzić twoich przeciwników do zgromadzenia znacznej liczby punktów.
  • Za przyjęciem odkrytej karty może przemawiać wiele powodów. Możesz mieć wiele kart z odkrytego koloru, posiadać mocne karty z odkrytego koloru (jak Walet i 9) lub mieć mocne karty w zwykłym kolorze.
  • Miej oko na innych graczy, zwłaszcza jeśli nie przyjęli oferty. To może dać do zrozumienia coś na temat ich kart na ręku, na przykład możliwy brak Waleta i 9 z tego koloru.
  • Zastanów się dobrze, zanim zadeklarujesz swoje karty. Twoi rywale mogą mieć silniejszą deklarację. Pamiętaj też, że odsłaniasz swoje karty wszystkim, co powinno mieć znaczący wpływ na Twoją decyzję, czy zadeklarować, czy nie.
  • Kiedy Twój partner ma zamiar wygrać lewę, masz wybór. Możesz zagrać mocną kartę, aby poprawić wynik drużyny, jeśli wygrasz lewę, lub możesz zachować swoje mocne karty na później, wybierając teraz słabszą kartę.
  • Trzymanie się silnych kart może być korzystne, ale bądź ostrożny, ponieważ może to przynieść odwrotny skutek. Jeśli przegrasz kolejne lewy, możesz nieumyślnie dać przeciwnikom wiele punktów.
  • Rozważ zagrywanie kart koloru atutowego wcześnie w grze, zmaiast zachowywać je na później. Dzięki temu Ty nadasz rytm danej rozgrywce i potencjalnie sprawisz, że przeciwnicy stracą swoje atuty, co pozwoli Ci później zagrywać mocne karty w zwykłym kolorze bez obawy, że zostaniesz przebity.
  • Z drugiej strony, zachowanie atutów na później, może być lepszą strategią. Mogą się przydać, gdy nie masz już kart zagrywanego koloru i zwiększają szansę na zebranie ostatniej lewy w partii.
  • Miej oko na przeciwników: Przyglądaj się uważnie, jakie karty zagrywają. Pomoże Ci to ocenić, jakie karty zostały im na ręku i dostosować do tego swoją strategię.
  • Zwracaj uwagę na wynik: Jeśli Twoja drużyna zbliża się do docelowego wyniku, możesz zacząc grać bardziej zachowawczo. Z drugiej strony, jeśli przegrywasz, możesz podejmować większe ryzyko.

Na koniec pamiętaj, że w Belote nie chodzi tylko o wygrywanie każdego rozdania, ale o zdobycie jak największej liczby punktów w trakcie gry. Skoncentruj się i zawsze myśl kilka kroków do przodu.

A teraz zbierz swoje karty, weź głęboki wdech i niech zacznie się zabawa! Powodzenia i niech karty Ci sprzyjają!

Pasjansgry.pl
   
© 2022-2024 Pasjansgry.pl, Wszystkie prawa zastrzeżone
Ładowanie kart...
Wrócić do strony głównej?
Nowa Gra
Pasjans
Pająk
Gry
karciane
Klasyki
Freecell
Jukon
40
Rozbójników
Piramida
Pauza w grze
Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Nazwa użytkownika
E-mail
Hasło
Potwierdź hasło
Masz już konto? Zaloguj się tutaj
Rejestracja
Witaj z powrotem!
Nazwa użytkownika
Hasło

Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Zaloguj
Pasjans Wszędzie!
Sprawdź naszą nową aplikację
Kliknij na ikonę lub zeskanuj kod QR swoim telefonem [ ? ]Dla iPhone'ów - odblokuj telefon, otwórz aparat i przytrzymaj blisko kodu QR. Dla Androida - jeśli nie posiadasz czytnika kodów QR, odwiedź stronę z przeglądarki i kliknij w baner!
Aplikacja Pasjans w App Store
 
Aplikacja Pasjans w Sklepie Play