Wprowadzenie do Pasjans Baker's Game
Baker's Game jest podobna i poprzedza pasjansa FreeCell. Jedyną realną różnicą jest fakt, że w Baker's Game stosy kart budowane są tymi samymi kolorami, podczas gry we Freecell karty układane są naprzemiennie kolorami (czarne i czerwone).
Ta różnica sprawia, że Baker's Game jest znacznie trudniejsza do wygrania niż FreeCell. Według programów do rozwiązywania gier z około 1,75x10^64 rozdań Baker's Game, około 75% da się wygrać, podczas gdy we FreeCell, w którym istnieje taka sama liczba rozdań, właściwie wszystkie z nich posiadają rozwiązanie (poza niewielkim ułamkiem). Prawdopodobnie ze względu na łatwość wygrywania Freecell jest o wiele bardziej popularny niż Baker's Game.
Historia
C. L. Baker, matematyk, uznawany jest za Twórcę Baker's Game.
Po raz pierwszy gra pojawiła się w rubryce gier matematycznych Martina Gardenera w Scientific American w czerwcu 1968 roku. Jednak jej korzenie sięgają znacznie dalej wstecz.
Strategia Baker's Game
Zapoznaj się ze strategią klasycznego FreeCell oraz z poniższymi wskazówkami:
- Ze względu na fakt, że każda karta, która nie jest Królem może być położona tylko na jedną kartę, mobilność (możliwość przemieszczania kart) jest mocno ograniczona w stosunku do Freecell. Z tego powodu konieczne jest, aby gracze, którzy nie chcą korzystać z opcji cofania ruchu dobrze zaplanowali swoje ruchy przed ich wykonaniem. Zazwyczaj plan polega na przenoszeniu wielu kart w kolumnach po planszy i do komórek, jak również na umieszczaniu kart na polach bazowych. Plan powinien kończyć się stanem gry sprzyjającym wykonywaniu dalszych pozytywnych ruchów. Do wygrania gry potrzebny jest zazwyczaj więcej niż jeden plan w rozgrywce.
- Należy budować poukładane stosy na planszy, gdy tylko jest to możliwe. Pamiętaj, że poukładane stosy można przenosić na raz lub po jednej karcie. Trzeba pamiętać także, że jeśli wierzchnią kartę z poukładanego stosu da się przenieść na pole bazowe, wszystkie karty z tego stosu mogą się tam znaleźć i należy je przenosić pojedynczo.
- Czasami błędem może być przeniesienie karty na inną na planszy, ponieważ może to ograniczyć mobilność innych kart. Np. kilka ruchów po przeniesieniu 2 na stos 3-4 możesz odkryć, że 3-4 mogły zostać przeniesione na inny stos z piątką tego samego koloru. Natomiast zestaw kart 2-3-4 może nie dać się już przenieść, bo nie ma wystarczającej liczby pustych komórek.
- Przenoszenie kart z planszy na pole bazowe tylko zwiększa mobilność. W związku z tym (w przeciwieństwie do Freecell), przeniesienie karty na pole bazowe nigdy nie jest błędem.